Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



mandag den 12. februar 2018

Sokker med forhindringer.

Endelig skulle jeg prøve at strikke med mit egenfarvede garn, læs her. Det skulle blive sokker. Jeg regnede med, at der kunne blive et par af det "ensfarvede" lilla og mørkegrønt. Helt ensfarvet var det jo ikke, for der er lyse partier i garnet, hvor farven ikke rigtig er trængt ind. Jeg blev positivt overrasket over, hvor pænt det blev med de lyse nister. 

Hvad der derimod overraskede negativt var, at det grønne garn slap op inden jeg var færdig,  og da der ikke findes noget garn mage til i hele verden måtte jeg jo finde på noget.



Jeg strikkede så med grønt garn fra den færdige sok i håbet om, at jeg kunne afslutte med det lilla.


Det gik heller ikke så godt.


Altså måtte jeg strikke færdigt med det blå/lilla garn.
De er ikke verdens smukkeste sokker, men de er i hvert fald ens. Og de blå tæer ses ikke, når man har sko på!




Lærdom: Vej først garnet og del ind i to ens portioner. Strik fra tå og op, så må man måske slå sig til tåls med et par korte skafter. Alt det vidste jeg jo godt i forvejen, jeg var bare for ivrig og stolede på min dømmekraft. 

Strikkefakta: garn 75% uld, 25% polyester, superwashbehandlet. 
strømpepinde nr 2.

1 kommentar:

Bundingen sagde ...

Sokkene er rikelig fine nok! Og ikke noe restegarn heller. Det må være et pluss. Tåa-opp-sokker er kjekt når en er usikker på om det blir nok garn, men egentlig liker jeg best å strikke sokkene den "riktige" veien. Hva skulle jeg gjort uten digital vekt?

I dag har vi hatt en strålende fin vinterdag her, sol, vindstille og ikke for kaldt. Og for litt siden var det fire elger som strevde seg fram i djupsnøen like ved gården her.

Klem fra Ingunn