Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



fredag den 27. oktober 2017

Plastik - velsignelse eller forbandelse?

Plastik er et utroligt praktisk materiale med mange anvendelsesmuligheder. Men når man så læser om, hvordan der flyder store øer af plastik rundt i verdenshavene og hvordan mikroplast genfindes i naturen, hvor det ikke har noget at gøre - ja, så bliver man bekymret.

Jeg har i lang tid irriteret mig over, at man skal tage en plastikpose i butikken til hver slags frugt og grønt, når man køber det stykvis. Det bliver mange poser, og de kan ikke bruges til så meget andet bagefter, fordi de er så tynde. F. eks. kan vi ikke bruge dem som affaldsposer, for vi bor i et hus med nedfaldsskakt til affald. Jeg kan lige se for mig, hvordan en sådan pose på det nærmeste eksploderer nede i skralderummet efter en rutsjetur fra fjerde sal.

Løsningen må være poser, som kan bruges mange gange.
Jeg har snuppet en ide fra en organisation, som hedder ReFo. Poser syet af gamle skyggegardiner - sådan nogen som var moderne i 60'erne. I Danmark kaldet "gardisetter" efter det førende firma på markedet.


En pose vejer ca. 20 gram, så man må være indstillet på at betale for lidt overvægt. Men det er i en god sags tjeneste, synes jeg.

Jeg syede først tre poser, som vi har prøvet af i et par ugers tid. I butikken er vi kun blevet mødt med positive kommentarer, som "nej, sikken en sød lille pose", " jamen hvor praktisk".

Efter en snak med Marie i Garnboa sagde hun, at hun gerne ville prøve at sælge. Så syede jeg tre til, at det sidste gardin jeg havde. 


Dem har Marie fået med hjem, og de kommer i hendes butik, der har åbent på søndag. Samtidig gav hun mig fik en pakke med et sæt helt "nye" (i hvert faldt ubrugte) gardiner, så nu skal der masseproduceres.



Et godt råd: lad posen være åben når man kommer til kassen. Så kan kassemedarbejderen se hvad der er i posen, og båndet hænger ikke fast i rullebåndet
.
Jeg er ikke så naiv at jeg tror, at jeg kan redde verden ved at skippe en plastikpose i ny og næ. Men indtil butikkerne finder på et alternativ, så handler vi altså frugt og grønt i gamle "gardisetter". Nogen butikker er i gang, læs her og her

Jeg er spændt på, om ideen fænger. Ellers har jeg da et godt lager af julegaver !

1 kommentar:

Barwitzki sagde ...

Kjære Astrid, ja det stemmer...
alle gir sitt bitrag og det blir.
Veldig god aksjon dine.
Klem fra meg