Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



torsdag den 22. oktober 2015

Opdatering sommeren 2015, 4. og sidste kapitel

At købe garn med hjem som feriesouvenir er altid fristende, og er man på Gotland, så er det ikke til at komme udenom. Jeg købte garn og opskrift herfra:


Opskriften var til et halsrør og et par pulsvarmere. Men jeg havde ikke brug for pulsvarmere, så da jeg havde strikket halsrøret fortsatte jeg med raglanudtagninger til garnet var brugt op. Så nu har jeg en halskrave.


Den er utrolig blød og lækker, klør overhovedet ikke. Det ved jeg, fordi jeg en dag da jeg havde ondt i halsen tog den på inden for tøjet - havde den altså på det bare skind hele dagen. Varmt og dejligt var det , og ikke noget klø-klø. Den onde hals gik hurtigt over. Om det var på grund af kraven er ikke til at sige, men det kan da ikke have gjort nogen skade.


Det er bare helt almindelig ribstrikning, 1 ret , 1 vrang, pinde nr 5. Nem og hurtig at blive færdig med.

Og så til slut må det næste billede stå som symbol for de mange karklude i hørgarn, som er blevet produceret - og givet væk - i løbet af sommeren. En sådan er den perfekte værtindegave.


Garnet er tyndt vævegarn købt på loppis, jeg tager så mange tråde at det passer til pinde nr 4, det skal blive ret åbent i strukturen. På den måde tørrer kluden hurtigt, dette modvirker dårlig lugt.

Så er opdateringen slut, og arkiveringen går videre i realtid.


2 kommentarer:

Bundingen sagde ...

Deilig hals og fine kopptuer! Som du sier den perfekte vertinnegave. Jeg bruker nesten bare slike på kjøkkenet.

God helg fra Ingunn

Barwitzki sagde ...

Fantastisk garnet fra Gotland. Jeg kjøpte også men jeg vil strikke enda. Halskraven er veldig fint. Koselig og du har mimre... fortsatt :-)) Gotland var så fint... og vi var på Øland, da var fantastisk også. Ahhh ferie...
Nå vi har herlig høstværet med mye sol, vakre spasereturer ute.
Interessant garnet for klut har du brukt. Veldig fine kluter.
Jeg beginner med julstrikke endelig.
Ha det riktig fint Astrit. Hilsen og klem fra Viola